Przedstawione zagadnienia nie uwzględniały takich zjawisk społecznych jak rodziny niepełne, niedostosowane społecznie, z dziećmi o różnym rodzaju niepełnosprawności. Zasygnalizowane w pracy problemy mają charakter uniwersalny i mogą pojawić się w rodzinach każdego typu. Nie można jednak przypisywać im schematyczności, gdyż przy pewnych utrzymujących się prawidłowościach zaistnienia określonego problemu wychowawczego o końcowym wyniku każdej interakcji decyduje w dużej mierze osobowościowe zróżnicowanie jej uczestników. Trzeba w tym miejscu zauważyć, że konformizm rodziców w zetknięciu z potrzebą określenia własnej tożsamości przez młode pokolenie rodzi wiele sytuacji konfliktowych, znacznie więcej niż w warunkach autonomicznego systemu wychowania. Rozwój poznawczy i osobowościowy jest więc jak „ tema con variazioni”, z całym bogactwem komplikacji natury emocjonalnej, racjonalnej i społecznej.
BIBLIOGRAFIA
Harwas – Napierała B, Trempałą W. (red): Psychologia rozwojowa. Warszawa 1993. t. 2
Mika S.: Psychologia społeczna. Warszawa 1984.
Współczesne problemy socjalizacji. Red. Mandal E., Stefańska- Klar R.
Katowice 1995.
BIBLIOGRAFIA
Harwas – Napierała B, Trempałą W. (red): Psychologia rozwojowa. Warszawa 1993. t. 2
Mika S.: Psychologia społeczna. Warszawa 1984.
Współczesne problemy socjalizacji. Red. Mandal E., Stefańska- Klar R.
Katowice 1995.