Siła odczuwanego dysonansu będzie zależała od wielu czynników.
Ważność decyzji: im ważniejsza decyzja, tym dysonans będzie większy. Decyzja o kupnie tego a nie innego samochodu wywoła większy dysonans niż decyzja o kupnie kostki mydła. Decyzja o wyborze pracy - niż decyzja o wyborze filmu w kinie.
Względna atrakcyjność odrzuconej możliwości: im większa atrakcyjność odrzuconej oferty, tym większy dysonans. Wybrana propozycja pracy A oferuje budżet reprezentacyjny w kwocie 5 tys. złotych miesięcznie. Propozycja B oferuje służbową limuzynę z szoferem i najnowszy model laptopa. Dysonans w tym przypadku będzie większy niż gdyby propozycja B oferowała jedynie służbową komórkę bez limitu.
Stopień poznawczego zazębiania się możliwości wyboru: im większe są różnice jakościowe między ofertami, tym większy dysonans (potocznie: porównywanie jabłka do pomarańczy). Jeśli oferta A oferuje posadę z możliwością władzy nad zespołem 15 osób, to oferta B w postaci posady z możliwością częstych delegacji terenowych i stosunkowo wolną ręką wywoła większy dysonans niż posada z możliwością prowadzenia zespołu 5-osobowego.