forum psychiczne
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.
forum psychiczne

Psychologia, psychika, psychoterapia, zaburzenia psychiczne, psychiatria.


You are not connected. Please login or register

Kształtowanie się ludzkich zachowań - Rogers/Freud cz.6

Go down  Wiadomość [Strona 1 z 1]

Admin


Admin

Wspomniany już Carl Rogers urodził się 8 stycznia 1902 roku w Oak Park. Pierwsze praktyczne doświadczenia z dziedziny psychologii klinicznej zdobywał w Instytucie Poradnictwa dla Dzieci, w którym panowała silna orientacja freudowska. Po uzyskaniu doktoratu z psychologii zaczął pracować w Ośrodku Poradnictwa w Rochester, a później został jego dyrektorem.
Teoria Rogersa, podobnie jak teoria Freuda, wyrasta z doświadczeń zdobywanych w pracy terapeutycznej. Wprawdzie Rogers nie kładł nacisku na konstrukty teoretyczne i uwagę swą kierował raczej na procesy zmiany i rozwoju osobowości, ale jednak w jego teorii da się wyróżnić dwa takie konstrukty o podstawowym znaczeniu, stanowiące podwaliny całej teorii. Są to pojęcia : organizm i ja.
Organizm w psychologicznym znaczeniu jest umiejscowieniem wszelkiego doświadczenia. Całość doświadczenia tworzy pole fenomenologiczne, które stanowi indywidualny układ odniesienia. Zachowanie jednostki uzależnione jest od owego pola jej tylko znanego (rzeczywistości subiektywnej), a nie od warunków bodźcowych (rzeczywistości zewnętrznej).
Pole fenomenologiczne nie jest tożsame z polem świadomości. W danym momencie składa się ono z doświadczeń świadomych (przedstawionych w formie symbolicznej) oraz z doświadczeń nieświadomych (nie mających postaci symbolicznej). Organizm może również różnicować doświadczenia nieuświadomione i reagować na nie (subcepcja).
Jeżeli symbolizacja doświadczenia jest nieprawidłowa zachowanie jednostki jest nieadekwatne. Ma ona jednak tendencję do porównywania swego symbolizowanego doświadczenia z rzeczywistym światem zewnętrznym i owo testowanie rzeczywistości umożliwia jej zdobycie wiedzy o świecie, na której może polegać w swych zachowaniach, dzięki której może zachowywać się realistycznie. Ta część doświadczeń, która pozostaje niesprawdzona lub została sprawdzona w sposób niewłaściwy, może być przyczyną nierealistycznych zachowań, a nawet zachowań szkodliwych dla własnego ja danej jednostki.
Odczucia i myśli jednostki nie są dla niej samą rzeczywistością, lecz jedynie tymczasową hipotezą mówiącą o rzeczywistości, która może być prawdziwa lub nieprawdziwa – musi więc zostać poddana weryfikacji poprzez porównanie z innymi źródłami informacji
W wielu wypadkach jednak jednostka traktuje swe doświadczenia jako wiarygodną reprezentację rzeczywistości, a nie jako wymagającą sprawdzenia hipotezę o rzeczywistości. Takie postępowanie prowadzi do wytworzenia wielu fałszywych przekonań o sobie samym i o zewnętrznej rzeczywistości.

https://psychologia-forum.forumpl.net

Powrót do góry  Wiadomość [Strona 1 z 1]

Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach